Fotograf på heltid

"Ah, så du jobbar som fotograf, är det allt du gör?”

 

”Åh så härligt att jobba med ett kreativt yrke och bara fotografera hela dagarna.”

 

”Fotografera är det bästa jag vet och jag vill så gärna jobba som fotograf.”

 

Ja, jag jobbar ”bara” som fotograf, det är ett grymt jobb, och det är det bästa jag vet också! Jag får en del mejl från sköna människor som skriver att de älskar att fotografera och vill ta det ett steg längre. Gå från hobby till pro. Gå från att göra det gratis till att få betalt för att fotografera. Göra det de älskar som jobb. Jag vet, precis så var det för mig. Eller nja kanske inte, jag gjorde det som hobby tills det började rulla på bra och då slutade jag med min forskarutbildning (efter att ha gjort klart min magisterutbildning i Medicinsk biologi) och körde fotografering på heltid. Inte ångrat mig en endaste dag.

Men det är flertalet saker jag tycker man borde veta innan man tar steget fullt ut. Veta om verkligheten som fotograf. Att jobba som fotograf innebär så mycket mer än att ”bara” fotografera. Ungefär 10% av min tid består att fotografera. Vill ni veta det innebär att vara fotograf och egen företagare? Alla roller jag som småföretagare och fotograf har? Då fortsätter du läsa nu. 

1.

Ganska självklart, lära sig använda kamera och tillbehör, det vill säga fotografera. Hitta rätt vinkel, rätta ljuset, rätta inställningarna på kameran, rätta tillbehören. Göra utrustningen man plåtar med till en del av sig själv. Go crazy och experimentera mycket!

2.
Välja ut och redigera bilderna. Lägga den personliga touchen som det innebär med postprocessing. Det artistiska uttrycket i redigeringen. Hitta det kreativa sättet på vilket du vill  lyfta dina bilder och ge dem sin karaktär. 
 
3.
 
Designa album och beställa prints. Till detta behöver bilderna optimeras för sitt syfte. Att designa ett album är en helt annan sak än att ta en bra bild. Där är det viktigt att se vilka bilder som berättar en historia tillsammans, vilka som kompletterar varandra och hur de ska visas på ett uppslag på ett snyggt och rättvist sätt. Göra bilderna galet bra tillsammans. 
 
4.
Utbildningar, workshops, föreläsningar och att leta inspiration. Det gäller att ta sitt yrke på allvar och se till att hela tiden veta vad som händer på marknaden vad det gäller utbud och uppgraderingar. Hela tiden försöka pusha sig själv att utvecklas. Gå på föreläsningar och workshops. Titta på utställningar, träffa människor och resa för att få inspiration (haha, låter inte fy skam va?). 
 
5.
Marknadsföra sig, nätverka och använda sociala medier. Syns du inte finns du inte. Det finns måååånga fotografer i Sverige, marknadsföring är nödvändig för att kunderna ska hitta dig och veta att du är den de vill ha som fotograf. De flesta uppdragen jag får är för att jag har ”rätt” kontakter, och det är en nykel till framgång att kunna nätverka. Jag ska nog skriva ett helt inlägg om nätverkande. Sjukt viktigt, har i alla fall varit för mig.
 
6.
Kunna sälja sig själv som fotograf och sina produkter. Vad kan du erbjuda som ingen annan kan? Varför ska kunden anlita dig? Vad får de av dig? Det gäller att veta att det man gör är bra och kunna ta betalt för det, att se vad man kan ge kunder och motivera det. Det handlar inte om att vara ”säljartypen”, det handlar om att tro på det man gör och vara ärlig.
 
7.
Planera, göra budget, och sätta en business plan. I stort sätt business management. Att vara organiserad är väsentligt för att driva ett seriöst företag som ska växa och gå med vinst. Delmål och slutmål är bra att sätta upp för att kunna påminna sig om vad man strävar efter, och ännu bättre: bocka av! 
 
8.
Skriva och läsa kontrakt/avtal. Att ha pappersarbetet i ordning är att säkra sitt glashus. Där ska vi inte gå och slänga några stenar. Avtal och kontrakt klargör vem som har ansvar för vad och definierar vad de olika parterna kan förvänta sig av varandra. Skulle det vara några frågetecken eller oklarheter efteråt är det bara att gå till avtalet. 
 
9.
Betala räkningar, skriva offerter, fakturera, driva in betalning och redovisning. Kanske inte ett av de roligare momenten men det är här man ser att det (förhoppningsvis) växer på bankkontot. Det är här resultatet av ”hard work payes off” syns.
 
 

Satsa, och ge det allt. 100% procent. Men det är viktigt att veta vad det innebär att vara fotograf och egen företagare. Att du också är entreprenör. Jag tror att det är bra att variera sina sysslor också, inte bara stå och fotografera och redigera. Att få tid att andas mellan knäppningarna och hitta ny inspiration och laddning. Så jäkla skönat att få jobba med det du älskar och att få bestämma det mesta själv. Skapa dina egna möjligheter.

 

Och vet ni vad? När det går kan du outsourcea det du tycker är tråkigt och tar tid från bildskapandet. Att arbeta som fotograf är underbart! 

 

Photocred min dotter Adrina.


Kommentarer
Postat av: Becca

Jag fick rysningar när jag läste de tre första meningarna. Haha! Hör sånt dagligen och blir rätt tokig på det. Ett kanoninlägg som är riktigt bra för alla att läsa !!

Svar: Tack Rebecca! Jag vet vad du menar, men samtidigt är det väl så när man inte har insikt i någon annans yrke. Kul att du gillar inlägget förresten. Tog ett tag att göra :)
Cecilia Möller

2013-11-10 @ 10:48:15
URL: http://fotobex.blogg.se
Postat av: Maria Orre

Riktigt bra inlägg :)
Skönt och förklara helheten.
Ha en fortsatt skön söndag. /Maria

Svar: Tack Maria!
Cecilia Möller

2013-11-10 @ 20:32:46
URL: http://minapojkar.blogg.se/
Postat av: angeliqe.blogg.se

Tummen upp! :)

Svar: High five tillbaka!
Cecilia Möller

2013-11-10 @ 21:52:06
URL: http://angeliqe.blogg.se/
Postat av: Ellinor Bergman

Vilket kanoninlägg!

Svar: Tack!
Cecilia Möller

2013-11-11 @ 00:03:04
URL: http://www.ellinorbergman.com/blog/
Postat av: EMMAWHO

Så bra inlägg! Trodde nästan det skulle bli avskräckande, men blev nog bara mer peppad.

Svar: Så bra. Pepp är vad jag föredrar :)
Cecilia Möller

2013-11-11 @ 00:37:01
URL: http://emmawho.se
Postat av: Katarina

Du är grym och jädrar vilka snygga bilder på dig!

Svar: Åh tack!
Cecilia Möller

2013-11-13 @ 13:34:45
URL: http://katarinaratcliffe.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Website Follow on Facebook Follow on Bloglovin Follow on Instagram Contact me